Over Jan
Ik heb een doctoraat in de Fysica behaald aan de KUL en daarna vier jaar een postdoc gedaan. Omdat postdoc-werk vaak gepaard gaat met tijdelijke contracten, heb ik ervoor gekozen om een vast contract in de industrie aan te nemen.
Tijdens mijn acht jaar aan de universiteit heb ik veel lesgegeven, vooral in de vorm van oefenzittingen en practica. Deze ervaring heeft mijn passie voor onderwijs verder versterkt. Ik heb daarnaast ook al veel bijles gegeven aan studenten, zowel op universitair als op middelbaar niveau.
Mijn aanpak is altijd hands-on en gericht op het versterken van het begrip door middel van praktijkgerichte oefeningen. Ik vind het belangrijk om studenten actief te betrekken bij het leerproces en hen te begeleiden bij het ontwikkelen van inzicht in complexe onderwerpen.
Motivatie
Het contact met studenten heb ik altijd leuk gevonden. Ik kan goed overweg met jongeren en haal veel voldoening uit het zien van hun vooruitgang. Wanneer ze goede resultaten behalen, weet ik dat ik een verschil heb gemaakt in hun leertraject. Een van mijn meest memorabele ervaringen was het geven van bijles aan een student die piloot wilde worden. Gedurende twee jaar heb ik hem begeleid en uiteindelijk heeft hij zijn droom kunnen verwezenlijken. Als ik hem nu tegenkom, zegt hij nog altijd dat hij zijn succes deels aan mij te danken heeft. Dit soort feedback geeft me enorm veel voldoening en herinnert me aan het positieve effect dat bijles kan hebben.
Mijn aanpak
Ik geef bijles in wiskunde en fysica. Mijn aanpak is om eerst samen met de student de theorie door te nemen, maar ik hecht ook veel belang aan oefeningen maken. Deze vakken vragen veel inzicht, en oefening is de beste manier om dat inzicht te ontwikkelen.
In mijn bijlessen doorloop ik eerst samen met de student enkele oefeningen, zodat ze de theorie goed kunnen toepassen. Daarna geef ik hen de ruimte om zelf aan de slag te gaan, terwijl ik hen begeleid en ondersteun waar nodig. Ik merk dat deze aanpak goed werkt, omdat studenten zo actief betrokken zijn bij het leerproces.
Hoewel ik denk dat online lesgeven een grotere uitdaging zou kunnen zijn voor vakken zoals wiskunde en fysica, ben ik ook nieuwsgierig om dit uit te proberen. Tot nu toe heb ik altijd face-to-face bijles gegeven, maar ik ben benieuwd naar de mogelijkheden en manieren om ook online effectief les te geven.
Opleiding
Diploma 1: PhD fysica aan KU Leuven
Diploma 2: Master fysica aan KU leuven
Bijles voor deze vakken
- Examencommissie
- Fysica
- Wiskunde