Steenokkerzeel, België
Master
Germaanse Filologie Engels-Nederlands, Universiteit Antwerpen
Lieve
Ik ben licentiaat Germaanse Filologie Engels-Nederlands en geef al meer dan 25 jaar les. Ik ben vastbenoemd aan het St.-Michielscollege van Brasschaat, waar ik Nederlands en Engels gaf in de 2de en 3de graad. Sinds begin 2018 ben ik als gedetacheerde leerkracht verbonden aan de Europese School in Brussel. Daar geef ik Nederlands en NT2 aan leerlingen van 10 t/m 17 jaar.
Motivatie
Lesgeven aan leerlingen die je vak meteen begrijpen en onder de knie hebben, is leuk; maar het allerleukste aan lesgeven vind ik het werken met leerlingen die het wat moeilijker hebben en die vaak zeggen of denken: "Doe geen moeite, ik kan dat toch niet!" Ik vind het juist prettig te bewijzen dat zij het wél kunnen door samen met hen te zoeken naar de manier waarop ZIJ het begrijpen. Binnen de klasmuren ligt de nadruk heel vaak op "de leerstof die dit jaar gezien moet worden, waardoor de snelheid waaraan leerstof en oefeningen aan hen voorbijgaan, vaak te hoog ligt voor sommigen. De trein raast vaak voort, zonder dat gecheckt wordt of iedereen wel mee is. Leerlingen die om bijlessen vragen, zijn precies die leerlingen die het gevoel hebben dat ze "de trein" gemist hebben en ik vind het dan ook erg belangrijk en prettig juist die leerlingen te helpen.
Mijn aanpak
Ik werk heel graag volgens de methode van "flipping the classroom", waarbij de leerling thuis op volledig eigen tempo theorie kan/moet verwerken aan de hand van een Powerpoint, een filmpje, een theoretische fiche, ... - doorgaans door mijzelf opgesteld. De "saaie theorie" wordt dus niet door mij gegeven of herhaald tijdens de les. De lestijden worden dan ingevuld met het maken van oefeningen, waarbij de leerling zelf telkens feedback geeft over het theoretische waarom (bv. die specifieke tijd binnen deze zin, omdat de spreker precies wil zeggen dat ...). Ik ben ervan overtuigd dat leerlingen (vooral diegenen die het moeilijk hebben) veel meer vooruitgang maken als ze effectief BEGRIJPEN waarom iets is. Te vaak binnen de school wordt daar veel te weinig tijd voor gemaakt of gegeven. Leerlingen doen dan maar wat, zonder dat ze echt begrijpen waarom. Ze gokken dan maar wat en gokken vaak - wet van Murphy - op het verkeerde. Begrip creëren vind ik dus een heel belangrijke doelstelling binnen bijlessen. Ik denk dat ik in al die jaren geleerd heb te anticiperen op zaken waar leerlingen het moeilijk mee hebben, vaste fouten die zij maken, problemen die zij tegenkomen. Ik probeer hen gerust te stellen dat het niet erg is dat ze iets moeilijk vinden en dat ze meer tijd nodig hebben, maar dat ze er uiteindelijk wel zullen komen. Ik heb daar al UITERST goede resultaten mee gehad met leerlingen die plots echt wel "begrepen" - niet in het minst mijn eigen zoon die ASS heeft, zeer verstandig is, maar leerproblemen heeft. Vooral met hem heb ik geleerd heel geduldig te zijn in de zoektocht naar de sleutel die voor hém de deur naar begrip opent. Dat deel ik ook graag met andere leerlingen - met of zonder een diagnose.
Opleiding
Diploma 1: Master Germaanse Filologie Engels-Nederlands aan Universiteit Antwerpen
Bijles voor deze vakken
Eerste graad: Nederlands
Nederlands NT2
Master: Engels