Over Niels
Na het afronden van mijn professionele Bachelor in Chemie met een specialisatie in milieuchemie, heb ik mijn Master of Science in de Chemie behaald aan de Universiteit Gent via een schakelprogramma. Vervolgens heb ik mijn doctoraat afgerond, waarbij ik me voornamelijk heb gericht op diepgaande analyses van organische structuren. Gedurende enkele jaren ben ik werkzaam als doctor-assistent (post-doc), waarbij ik zowel wetenschappelijk onderzoek verricht als onderwijs verzorg op zowel Bachelor- als Masterniveau.
Motivatie
Ik vind het ontzettend voldoenend om studenten te helpen door hen die 'aha'-momenten te laten ervaren bij onderwerpen waar ze moeite mee hebben. Het is geweldig om te zien hoe ze na mijn begeleiding de materie beter begrijpen. Mijn verlangen om bijles te geven komt voort uit mijn wens om te laten zien dat chemie buitengewoon boeiend is en lang niet zo lastig als vaak wordt gedacht. Het draait allemaal om begrip, en ik ben ervan overtuigd dat persoonlijke begeleiding hierbij enorm kan helpen. Het is een kans om hen stap voor stap door de concepten te leiden en hen te laten inzien dat chemie iets is wat je begrijpt en toepast, in plaats van alleen maar uit je hoofd leert om het daarna weer te vergeten.
Mijn aanpak
Mijn benadering van het opbouwen van een les begint met het leggen van een stevige basis, waarbij ik de nadruk leg op begrip in plaats van uit het hoofd leren. Ik ga uit van de fundamentele concepten om ervoor te zorgen dat ze de kernbegrippen begrijpen voordat we verder gaan. Daarnaast probeer ik te achterhalen waar hun denkwijze mogelijk struikelt, zodat ik gericht kan helpen bij het overwinnen van die struikelblokken. De structuur van de les is dus sterk afhankelijk van zowel het onderwerp dat we behandelen als de individuele student zelf.
Een van mijn sterke punten tijdens het geven van bijlessen is mijn geduld. Ik ben bereid om herhaaldelijke en soms minder relevante vragen met geduld te beantwoorden, omdat ik begrijp dat dit een essentieel onderdeel is van het leerproces. Ik geloof dat het beantwoorden van vragen, hoe klein of herhaaldelijk ook, de sleutel is tot begrip. Deze vragen geven me ook inzicht in waar de student mogelijk vastloopt, en zo kan ik gerichter ondersteuning bieden. Mijn geduld stelt me in staat om een comfortabele en ondersteunende omgeving te creëren waarin studenten zich vrij voelen om te leren en vragen te stellen.
Opleiding
Diploma 1: PhD Chemie aan UGent
Bijles voor deze vakken
- Fysica
- Chemie
- Natuurwetenschappen
- Thesis-scriptiebegeleiding