Dilbeek, België

Bachelor

Lager onderwijs, Basisonderwijs

Gescreende bijlesgever

Silke

Ik ben Silke, 26 jaar, en ik sta momenteel in mijn zesde schooljaar in het lager onderwijs. Tijdens mijn opleiding tot leerkracht kreeg ik als opdracht om bijles te geven. Ik werkte toen met een leerling die ik samen met de klasleerkracht opvolgde en ondersteunde waar nodig. Dat gaf me telkens veel voldoening. Later, toen ik mijn eigen klas had, gaf ik tijdens de middagpauze soms extra bijles aan leerlingen die moeite hadden met bepaalde onderdelen van de leerstof.

Motivatie

Ik sta ondertussen al zes jaar met veel enthousiasme in het lager onderwijs. Elke dag haal ik energie uit het begeleiden van kinderen in hun leerproces en het zoeken naar manieren om hen beter te laten begrijpen wat ze moeilijk vinden. Tijdens mijn opleiding kreeg ik voor het eerst de kans om bijles te geven aan een leerling. Samen met de klasleerkracht volgde ik hem op, en ik merkte hoe waardevol die individuele aanpak was – zowel voor de leerling als voor mezelf. Ook toen ik mijn eigen klas had, bleef ik kinderen individueel ondersteunen tijdens de middagpauzes. Die kleine momenten van 1-op-1 aandacht gaven me telkens veel voldoening. Net dat persoonlijke contact, het geduldige uitleggen en het zien groeien van vertrouwen bij een leerling, maken bijles geven voor mij zo bijzonder. Met mijn ervaring, mijn betrokkenheid en mijn liefde voor het vak wil ik leerlingen graag helpen om hun leerdoelen te bereiken, op een tempo en manier die bij hen past.

Mijn aanpak

Als lesgever vertrek ik steeds vanuit de leerling. Ik neem de tijd om te ontdekken wat hij of zij precies moeilijk vindt en hoe ik het op een heldere, rustige manier kan uitleggen. Ik probeer leerstof op verschillende manieren aan te brengen – met voorbeelden, visuele ondersteuning of stap-voor-stap uitleg – tot ik merk dat het echt begint te dagen. Ik geloof sterk in positieve feedback en in het opbouwen van zelfvertrouwen: als een leerling weer gelooft in zichzelf, volgt het leren vaak vanzelf. Daarnaast zorg ik voor structuur, duidelijkheid en geduld. Elk kind leert op zijn eigen manier en tempo, en ik vind het belangrijk om daar flexibel op in te spelen. Mijn ervaring in het lager onderwijs helpt me om snel in te schatten wat een leerling nodig heeft, en hoe ik daar gepast op kan reageren.

Opleiding

Diploma 1: Bachelor lager onderwijs aan basisonderwijs

Diploma 2: Bachelor lager onderwijs aan basisonderwijs

Bijles voor deze vakken

Basisschool: Basisonderwijs, Huiswerkbegeleiding, Nederlands, Wiskunde

Eerste graad: Nederlands NT2

Er ging even iets mis! We zijn op de hoogte en werken aan een oplossing.