- Nieuw!
Profiel van Hamzah
Op locatie
Online
Gescreende bijlesgever
Bachelor Toegepaste informatica
Artesis Plantijn
Turnhout , België
Op locatie
Online
Over Hamzah
Ik heb een bachelor in Toegepaste Informatica (denk aan bouwen van applicaties en backend systemen) en werk momenteel als developer bij een staalbedrijf dat grotendeels zijn eigen applicaties bouwt. Ik maak dan ook deel uit van het softwareteam dat zich bezighoudt met het constant verbeteren van deze interne applicaties.
Tijdens mijn studies en erna heb ik vaak medestudenten, mijn broertjes en soms mijn vriendin geholpen met vakken zoals wiskunde, fysica, economie en toepassingen zoals Excel en PowerPoint. Daarnaast ben ik binnen mijn familie onofficieel het eerste aanspreekpunt bij technische problemen, variërend van het installeren van nieuwe computers tot het oplossen van printerproblemen.
Deze ervaring zet ik graag verder in om kinderen, jongeren, studenten en volwassenen te ondersteunen bij de vakken die ik heb aangegeven. Ik heb verder ook een eerste ervaring gehad met trainingen geven. Een deel van mijn stage bestond uit de gebruikers op te leiden in de nieuwe applicatie die ik had gebouwd om een andere te vervangen.
Motivatie
Doorheen mijn schoolcarrière heb ik vaak gemerkt dat leerstof op een té abstracte manier werd gegeven. Er werd vaak uitgegaan van voorkennis bij studenten, terwijl dat zelden het geval was. Hierdoor heb ik zelf soms afgezien, zeker in het hoger onderwijs. De leerstof bleek uiteindelijk veel eenvoudiger dan hoe ze mij werd uitgelegd.
Wat mij hielp, was beseffen waarom we iets op een bepaalde manier doen. Hoe werd het eerst aangepakt, en waarom heeft de nieuwe methode de oude vervangen? Wanneer je ziet dat een aanpak in feite een oplossing is voor een bestaand probleem, verandert je hele kijk op de leerstof.
Ik geloof sterk in de kracht van het relativeren van leerstof. Daarom vind ik het belangrijk om te weten wat een student al wél begrijpt en waar zijn of haar sterke punten liggen, ook buiten de context van de bijles. Ik haal veel voldoening uit dátgene te vinden waar de student al goed in is, en dan die kennis en inzichten te gebruiken om hem de leerstof uit te leggen waar hij mee worstelt. Iets waar ik ook naar streef, is de student helpen zijn nieuwsgierigheid wakker te schudden. Als ik erin slaag de student te helpen bij het vak en bovenop zijn nieuwsgierigheid heb kunnen prikkelen, vind ik dat ik geslaagd ben.
Mijn aanpak
Ik werk vraaggestuurd. Eerst een korte diagnose van knelpunten en leerdoelen. Daarna beknopte, stapsgewijze uitleg met concrete voorbeelden. Ik gebruik gerichte vragen zodat de leerling zelf tot inzicht komt, maak samen oefeningen en laat de leerling vervolgens zelfstandig toepassen. Aan het einde vraag ik de leerling de nieuwe leerstof of een voorbeeld zelf uit te leggen. Door te moeten nadenken wat je aan het uitleggen bent, blijft de leerstof de student langer bij.
Uiteraard is dit een hele generieke methode en pas ik mezelf aan aan wat de noden zijn van de student. Als ik merk dat de student de leerstof grotendeels begrijpt, probeer ik de focus meer te leggen om toch dé klik te maken zodat hij het helemaal onder de knie heeft. Uiteindelijk is het doel om de student te helpen op een manier dat past bij hem, en dat is de grote verantwoordelijkheid van een lesgever.
Opleiding
Diploma 1: Bachelor Toegepaste informatica aan Artesis Plantijn
Bijles voor deze vakken
- Wiskunde
- HTML-CSS
- Powerpoint
- Webdesign
- Engels
- Informatica
- Javascript
- Programmeren
- Python
- SQL
- Cursus iPad
- Excel