Over Katleen
Hallo, ik ben Katleen en ik heb zowel een master als een doctoraat in de chemie. Voor al je chemievragen groot en klein, sta ik dus voor je klaar. Maar ook met andere zaken wil ik je graag helpen. Zit je te knoeien wat x en y zijn? Ook daarbij kan ik je helpen! Of heb je misschien eerder een vraagje rond onderzoek (zoals een thesis)? Dan heeft deze onderzoekster ook de nodige ervaring om uit te putten. Ik ben mama van twee kindjes (°2011 en °2014), maar ook voordien wist ik al dat ik graag met kinderen en jongeren werkte. Ik was immers leiding in de jeugdbeweging en elke zomer stond ik te popelen om vakantiewerk als animator op het speelplein te doen. En ook in mijn carrière als onderzoeker aan de universiteit heb ik veel studenten mogen helpen. Of het nu een practicum was, het begeleiden van een thesis, of gewoon wat extra uitleg over een cursus, ik stond er met plezier voor klaar. Heel leuk dat ik ook jou nu mag helpen!
Motivatie
Ik heb altijd al een passie gehad voor kennis verwerven en kennis doorgeven. Voordat ik een andere professionele richting ingeslagen ben, heb ik zelfs overwogen om leraar te worden. Als ik zie hoe het door de extra uitdagingen van (gedeeltelijk) afstandsonderwijs voor de leerlingen moeilijker wordt om de leerstof te doorgronden, prikkelt het om daarin mijn steentje bij te dragen. Ik geef dus graag bijles om daarmee leerlingen en studenten te helpen om een betere grip op de leerstof te krijgen en hen daardoor meer slaagkansen te geven ondanks moeilijkere omstandigheden. Het idee van lesgeven is niet nieuw voor mij. Ik heb in het verleden al bijles gegeven en dat was een aangename ervaring die zeker voor herhaling vatbaar is. Het grootste deel van mijn ervaring ligt evenwel in kennisoverdrachtsactiviteiten in een bedrijfscontext en ook dat heb ik steeds met veel plezier gedaan.
Mijn aanpak
Ik bouw de les heel gericht op rond het remediëren van het specifiek probleem van de student. Daarvoor start ik de les met een inschatting van het huidige niveau van inzicht zodat ik weet over welke basis de student beschikt. Tijdens deze fase identificeer ik dan ook meteen waar de grootste knelpunten en kennishiaten zijn. Van zodra ik deze informatie heb, kan ik gericht gaan lesgeven om deze problemen op te lossen. Tussentijds controleer ik bij de student hoe alles ervaren wordt zodat ik eventueel kan bijsturen. Ik ben een oplossingsgericht denker en beschik over een goed analytisch vermogen waardoor ik problemen snel kan doorgronden. Beide eigenschappen vormen een grote troef voor het geven van bijles, omdat het mij gemakkelijk in staat stelt om de vinger op de zere plek te leggen en gericht te gaan remediëren.
Opleiding
Diploma 1: PhD Doctor in de wetenschappen - Chemie aan Universiteit Antwerpen
Diploma 2: Master Chemie aan Universiteit Antwerpen
Bijles voor deze vakken
- Fysica
- Wiskunde
- Thesis-scriptiebegeleiding
- Chemie
- Excel