Landen, België

Master

Lerarenopleiding Economie-Geschiedenis en Geschiedenis, KHL en KU Leuven

Nina

Ik ben een enthousiaste en gedreven historica en leerkracht economie-geschiedenis. Studenten en leerlingen begeleiden, educatieve pakketten ontwikkelen, lessen maken, lesgeven en in het archief duiken voor historisch onderzoek zijn maar enkele facetten die mij enorm boeien. Tijdens de lerarenopleiding waren het vooral de stages in klassen die extra zorg vroegen, die me zijn bijgebleven. Hieruit heb ik geleerd dat naast de vakkennis vooral het inzicht in je leerlingen, hun persoonlijkheid en daarop inspelen cruciaal zijn voor een geslaagde les. Dat ik er niet voor terugdeins om zelf educatieve pakketten te ontwikkelen en op een begrijpbare manier aan te reiken, blijkt uit de lerarenhandleiding en leerlingenbundel die ik als eindwerk ontwierp en die beschikbaar is in de plaatselijke bibliotheken.

Motivatie

Tijdens de lerarenopleiding heb ik meegewerkt aan het buddy-project in Leuven, waarbij ik 2 leerlingen die in een moeilijkere thuissituatie zaten en kampten met leerachterstand begeleidde voor boekhouden en algemene economie. Dit beschouw ik als een bijzonder waardevolle ervaring. In mijn laatste jaar heb ik er vrijwillig voor geopteerd om een eerstejaarsstudent van de bachelor te begeleiden bij het opstellen en uitwerken van zijn lesvoorbereidingen. Onmiddellijk was ik gebeten door dit aspect van kennisoverdracht en coaching.

Mijn aanpak

Dankzij de lerarenopleiding hebben zowel onderwijsdidactiek als innovatieve ICT-tools zoals Kahoot, Educanon, Weebly en vele andere (online) manieren van kennisoverdracht geen geheimen meer voor mij. Vervolgens besloot ik mijn liefde voor geschiedenis verder te voeden met de masteropleiding aan de KU Leuven. Beide opleidingen heb ik met onderscheiding afgewerkt. Dankzij deze opleidingen kan ik ook gemakkelijk schakelen tussen leerling, student en volwassenen. Tot slot geloof ik vooral in de ondersteuning bij het ontwikkelen van jonge talenten, het uniek-zijn van elke persoon en dat falen nooit het einde is, maar net een deel van leren en groeien. Daardoor weet ik dat de uitbouw van een boeiend en uitdagend lessenpakket me op het lijf geschreven is. Kritisch reflecteren en mezelf en anderen, alsook de toegepaste methodiek, in vraag stellen, schrikt me niet af. Mijn motto is dat echt leren groeit uit “doen”. Mijn lessen werk ik steeds zelf volledig uit, ik volg weinig tot geen handboeken zodat ik mijn creativiteit de vrije loop kan laten gaan. Daarnaast pas ik mijn lesvoorbereidingen aan, aan de richting waarin ik lesgeef, maar ook aan de unieke dynamiek van de klas/leerling zelf. Hierdoor kan ik omgaan met verschillende soorten leerlingen en dat is ook echt mijn passie. Mijn les start ik steeds met een leuke motivatiefase, daarnaast zorg ik ervoor dat ik minstens twee werkvormen heb om de (bij)les te geven. Tot slot sluit ik steeds af met een korte herhaling van de geziene leerstof en de volgende les koppel ik hiernaar terug.

Opleiding

Diploma 1: Master Lerarenopleiding Economie-Geschiedenis en Geschiedenis aan KHL en KU Leuven

Bijles voor deze vakken

Bachelor: Boekhouden, Economie, Studiebegeleiding

Master: Geschiedenis

Er ging even iets mis! We zijn op de hoogte en werken aan een oplossing.