Over Hilde
Ik ben in 1995 afgestudeerd als licentiaat in de Rechtswetenschappen, vertaald naar vandaag is dat een masterdiploma. Sindsdien ben ik steeds werkzaam geweest als jurist: eerst als advocaat, dan in sector van de rechtsbijstandsverzekering en vervolgens in de publieke sector. Thans - sinds het begin 2021 - ben ik op zelfstandige basis actief als juridisch adviseur. Sinds eind 2021 ben ik actief als bijlesdocent en thesisbegeleider, veelal met positieve resultaten als gevolg. Mijn echtgenoot, die in juli 2024 zijn masterdiploma Filosofie heeft behaald, heb ik eveneens meermaals "mogen" begeleiden bij het schrijven van zijn papers (incl. bachelor- en masterproef) met zeer positieve resultaten. Als jurist leer je documenten of feitelijke situaties en omstandigheden ontleden, analyseren, begrijpen, beschrijven en gebruiken. Omgaan met filosofisch tekstmateriaal heeft hier nog een andere dimensie aan toegevoegd: het abstracte.
Motivatie
Ik ben juriste op zelfstandige basis. Ik heb intussen al meer dan 26 jaar ervaring in de juridische sector. Mensen zeggen mij dat ik erin slaag om een moeilijke materie begrijpelijk uit te leggen. Daarnaast heb ik een grote interesse in geschiedenis en leg graag uit aan anderen hoe en waarom de Franse Revolutie kon gebeuren, wat dat te maken had met de VS enzovoort. Reeds als student hielp ik vrienden bij het schrijven van papers (van opzoekwerk tot corrigeren van de teksten). Ik help graag studenten. Ik vind het leuk hun reacties te zien wanneer zij na veel zoeken inzicht krijgen in de materie. Mijn passie voor recht en thesisbegeleiding, maar ook voor geschiedenis en filosofie geef ik graag door aan anderen.
Mijn aanpak
Je begint met de vraag: "Wat is het onderwerp van de cursus?" of "Wat is je onderzoeksvraag?" Daarna peil je naar de kennis van de student omtrent het thema. In het geval van een thesis is het ook van belang dat er een zicht is op de opmaak ervan. Indien mogelijk ga ik schematisch te werk als ik iets wil verduidelijken en geef zoveel mogelijk voorbeelden. Bij de thesisbegeleiding bekijk ik de vraag, de opbouw van de argumentatie, de duidelijkheid van de tekst en doe ik inhoudelijke suggesties. Of deze dan uiteindelijk worden aangenomen is de verantwoordelijkheid van de student. Het is en blijft zijn thesis. Natuurlijk taal-, schrijf- en structuurfouten worden aangeduid om te worden verbeterd. Kennis van zaken hebben en/of bereid zijn je te verdiepen in een materie is een aanrader als je coach/leraar/thesisbegeleider bent. De nodige flexibiliteit en oplossingsgericht denken zijn ook handig. Maar volgens mij is een gezonde dosis humor noodzakelijk. Zo geef je te kennen dat het feit dat iemand iets niet kent of niet kan bevatten niet onoverkomelijk is. Bovendien helpen grappige voorbeelden soms de materie te begrijpen en te onthouden.
Opleiding
Diploma 1: Master Rechten aan Universiteit Antwerpen
Bijles voor deze vakken
- Ander
- Engels
- Geschiedenis
- Nederlands
- Nederlands NT2
- Recht
- Studiebegeleiding
- Thesis-scriptiebegeleiding