Ternat, België

Master

Vertaler (Toegepaste Taalkunde), Marie Haps (nu KU Leuven Campus Brussel)

Gescreende bijlesgever

Elisabeth Ellen

Ik ben niet meer van de jongsten, maar voel me wel zo. Na mijn studie Vertaler Frans-Duits heb ik in een aantal privéfima's gewerkt, er nooit bij stilgestaan dat (bij)les geven zo boeiend kon zijn. Na de geboorte van mijn zoon heb ik ervoor gekozen om thuis te blijven. Ik ben een pietje precies en kon de combinatie gezin (man, eigen zoon en twee puberzonen van mijn man uit een eerdere relatie) niet aan. En wat ben ik blij dat ik die keuze destijds gemaakt heb! Dankzij mijn zoon, de perikelen tijdens zijn schooltraject hebben me enorm veel rijker gemaakt. Hij kreeg het stempel hoogbegaafd, kon cognitief veel leeftijdsgenootjes de baas, maar kende een grote sociaal-emotionele achterstand. Enfin, een lang verhaal, maar het houdt ook in dat ik me ben gaan verdiepen in de materie, heb jaren vrijwilligerswerk gedaan voor vzw Bekina en ben ook daar veel in contact gekomen met kinderen en jongeren. Tijdens lezingen die we voor de ouders organiseerden bij Bekina heb ik geleerd over autisme en adhd, over dubbeldiagnose,... Na de eerste coronagolf heb ik me ingeschreven op RingTwice en via dat forum ben ik begonnen met huiswerkbegeleiding aan een jongen die in het vierde leerjaar zat en moeilijkheden ondervond. Dat was heel succesvol. Eind juni van dit jaar is hij met glans van de lagere school kunnen overgaan naar het middelbaar. In die tijd heb ik ook een jongen met autisme begeleid, voorbereid op examens Duits. Bijles Frans heb ik gegeven aan een jongen uit 5ASO met adhd en nu begeleid ik ook een jongen die het traject 'middenjury' volgt (Franse les).

Motivatie

Ik werk ontzettend graag met jonge mensen. Het klikt tot nu toe ook goed met hen, ondanks het leeftijdsverschil. De ervaringen die ik tot nu toe had zijn heel positief. Ons schoolsysteem is gebaseerd op presteren, wat regelmatig helaas tot faalangst kan leiden. Het doet deugd als je merkt dat een kind weer meer zelfvertrouwen krijgt.

Mijn aanpak

1. In samenspraak met de ouders: waarom is voor bijles gekozen, waar liggen de zwakke punten waarop gewerkt moet worden. Is het 1 bepaald onderdeel van een vak, of is er globaal weinig inzicht. En zo ja, hoe komt dat? Door een gebrek aan inzicht, of door een gebrek aan motivatie, interesse, ... Is er een probleem met 'leren leren'? 2. Aan de hand daarvan doe je een paar kleine testjes. 3. Heeft het kind/de jongere een handboek van op school, dan gaan we dat samen doorlopen, kijken waar ze zitten, in hoeverre is het kind mee met de les, enz. Ik ben gestructureerd en kan iemand bijbrengen hoe hij/zij structuur kan brengen in de wanorde die vaak heerst, in hun hoofdjes, maar ook met hun cursusmateriaal. Ik ben zoals eerder gezegd een pietje precies en bereid mijn lessen dan ook tot in de puntjes voor. Ik ben communicatief en bespreek de les op een open manier. Humor of in elk geval een 'glimlach', ervoor zorgen dat de juiste omstandigheden worden gecreëerd waarbinnen de les kan plaatsvinden.

Opleiding

Diploma 1: Master Vertaler (Toegepaste Taalkunde) aan Marie Haps (nu KU Leuven Campus Brussel)

Bijles voor deze vakken

Master: Duits, Frans

Er ging even iets mis! We zijn op de hoogte en werken aan een oplossing.