Mechelen, België
Master
Slavistiek en Oost-Europakunde, KULeuven
Antonia
Hallo, ik ben Antonia. Lesgeven is mijn passie. Na mijn studies Slavische talen (aan de KULeuven), begon ik direct Latijn te geven in een school. Ik werk enorm graag met kinderen en genoot ervan om titularis te zijn van 'mijn klas' en kinderen op weg te helpen bij moeilijkheden. Het bleek dus echt mijn ding en ik volgde de algemene lerarenopleiding aan CVO TSM. Ik behaalde even later ook een bachelordiploma leraar Frans en PAV. Daarna ben ik aan de slag gegaan als assistent en docent Russische taalkunde, taalbeheersing en vertaling. Dit heb ik met veel plezier gedaan. Ik heb een prima klik met jongeren en fungeerde als brugfiguur tussen de studenten en de proffen. Ook hier bleek ik vaak het eerste aanspreekpunt van de studenten te zijn. Gedurende die tijd gaf ik ook avondlessen Russisch aan volwassenen. Vorig jaar in maart moesten we op 1 week aan de universiteit de overstap maken naar online onderwijs, met amper ondersteuning. Deze uitdaging heb ik, samen met mijn studenten, met glans doorstaan. Ze hebben mij uitdrukkelijk hiervoor bedankt en de meesten waren geslaagd! Naast mijn gewone job geef ik ook danslessen en workshops in bijberoep. Hier kom ik in contact met kinderen van alle leeftijden (vanaf 5 jaar) en volwassenen. Na 10 jaar lesgeven heb ik dus een heel ruime ervaring met kinderen, jongeren en studenten en nu wil ik via bijlessen jongeren verder op weg helpen!
Motivatie
De laatste jaren neigde ik tijdens het lesgeven vaak naar meer coachend lesgeven en minder doceren. Dit is ook wat ik zoek in de toekomst en ik denk dat bijles geven beantwoordt aan deze manier van lesgeven. Ik hou ervan om een lesomgeving op maat te creëren. En wat is er meer op maat dan een bijles? Ik denk ook dat op dit moment de nood aan bijlessen door de coronacrisis zeer hoog is en ik wil op die manier toch mijn steentje bijdragen en mensen helpen in deze moeilijke tijden. Ik heb geregeld bijlessen gegeven in mijn job aan de universiteit en begeleidde ook bachelorpapers. Ik vond dit een zeer fijne en persoonlijke manier om les te geven! Ik werk graag via BijlesHuis omwille van de professionaliteit en duidelijkheid (ook naar de studenten toe, ik ben zelf mama van twee lagere schoolkinderen).
Mijn aanpak
Ik ben een heel enthousiaste persoonlijkheid en een prima motivator. Studenten en leerlingen zeggen steevast dat mijn passie en goed humeur hen door een slechte dag helpt en hen de moed geeft om er toch nog een keer voor te gaan. Ik heb een hart voor mijn leerlingen, het maakt me echt uit hoe het met hen gaat en hoe ze het doen, ik denk dat ze dat ze dat altijd voelen. Didactisch gezien heb ik vele technieken kunnen uitproberen. Wat werkt in een klascontext, werkt niet noodzakelijk tijdens een bijles. Ik geef altijd heel interactief les. Vragen van de leerlingen staan vaak centraal in mijn werkvormen. Ik ga graag coachend te werk, indien dat mogelijk is. Deze coachende aanpak lijkt mij heel interessant voor bijlessen, omdat dit mooi in balans zal zijn met de groepslessen die men op school krijgt. Mijn lesopbouw zal dan ook volledig op maat en vraaggestuurd zijn. Het is belangrijk dat de kennis die de leerlingen verwerven ook net de kennis is die gevraagd zal worden tijdens evaluaties. Ik wissel graag werkvormen en oefeningen af om het levendig te houden. Uit het leven gegrepen oefeningen vormen vaak de basis voor taallessen.
Opleiding
Diploma 1: Master Slavistiek en Oost-Europakunde aan KULeuven
Diploma 2: Bachelor Leraar Frans en PAV aan KDG
Bijles voor deze vakken
Eerste graad: Frans, Latijn, Nederlands
Tweede graad: Engels
Ander
Bachelor: Andere talen