Over Jan
Ik ben recent met pensioen en maatschappelijk assistent, ook o.a. enkele jaren in een CLB (PMS). Ik heb dus ervaring met allerlei leer- en persoonlijkheidsproblemen.
Op latere leeftijd behaalde ik via de avondschool aan de universiteit een masterdiploma in de Politieke en Sociale Wetenschappen. Daarnaast beschik ik over een pedagogisch bekwaamheidsdiploma.
In het middelbaar onderwijs volgde ik Wetenschappelijke A (vergelijkbaar met de huidige richting Wiskunde-Talen), waardoor ik een degelijke basis in wiskunde heb.
Gedurende mijn loopbaan werkte ik onder meer in een opvangcentrum voor daklozen, bij een PMS/CLB, en als coördinator van een kansarmoedeproject op het platteland. De laatste 25 jaar was ik werkzaam bij VDAB, eerst als stagebegeleider in technische opleidingen, later als provinciaal stafmedewerker Veiligheid, welzijn en duurzaam ondernemen zaten in mijn portefeuille
Tijdens mijn periode bij het PMS/CLB begeleidde ik kinderen, jongeren en leerkrachten bij studiekeuzes — zowel van het lager naar het secundair onderwijs als van het secundair naar hoger onderwijs. Bij mijn laatste organisatie ondersteunde ik volwassen cursisten tijdens hun opleiding en bij de overgang naar stage of werk. Ik gaf ook opleidingen in basisvaardigheden zoals rekenen, sollicitatietraining, maatschappelijke oriëntatie en (brand)veiligheid.
Tot slot ben ik ook vader van drie inmiddels volwassen kinderen, die tijdens hun jeugd uiteraard ook nood hadden aan opvolging en ondersteuning, wat me een bijkomende ervaringsdimensie gaf in het begeleiden van jongeren.
Motivatie
Het is een beetje een verderzetting van mijn professionele loopbaan en ik denk en hoop dat ik door lesgeven mensen kan helpen om verder te geraken dan ze zelf denken.
Mijn aanpak
Ik geloof de eigen motivatie van leerlingen. Vooral vertrekken vanuit hun eigen noden en inzichten dus.
Ik wil graag 'handvaten' en leerstof aanbieden, maar zij moeten zeker ook vooral zelf aan de slag en hulp vragen als ze vast zitten.
Deze werkwijze heeft in mij zijn wortels in het begeleiden van mensen, iets wat ik jarenlang heb gedaan.
Ik zal ook wel altijd trachten te zoeken naar oorzaken. Om een concreter voorbeeld te nemen: best mogelijk dat wiskunde niet goed lukt, omdat iemand de volgorde van de bewerkingen niet goed doorheeft. Dan moet je dus eerst even teruggaan naar die basis natuurlijk.
Opleiding
Diploma 1: Master politieke en sociale wetenschappen aan universiteit Antwerpen
Diploma 2: Bachelor maatschappelijk assistent aan Hogeschool West-Vlaanderen
Diploma 3: Bachelor Getuigschrift tot het geven Van onderwijs aan technische scholen Mechelen
Bijles voor deze vakken
- Frans
- Biologie
- Aardrijkskunde
- Nederlands
- Basisonderwijs
- Economie
- Engels
- Geschiedenis
- Huiswerkbegeleiding
- Maatschappijleer
- Nederlands NT2
- Psychologie
- Studiebegeleiding
- Wiskunde