Over Michel
Ik ben Michel en heb meen ik een mooi academisch parcours achter de rug. Vooreerst met een veeleisende basisopleiding van Ingenieur(-officier) en anderzijds op basis van een aantal voortgezette vormingen: master in de toegepaste wiskunde (in het operationeel onderzoek) (1988), diploma in de economie (1991) en master in management (2011). Meer recent heb ik diverse credits verworven aan de VUB, de Fiscale hogeschool en de UGent in de fiscaliteit, het vermogensbeheer en het risk management.
Motivatie
Bijlessen geven betekent een opportuniteit om een student helpen te geraken doorheen een specifieke opgave (bv. een herexamen succesvol afleggen) of de begeleiding van een a priori als moeilijk ingeschat leertraject. Ik denk dat een ander inzicht, een ander invalshoek in het leerproces een trigger voor de student kan betekenen om het licht te zien in een bepaalde materie, maar ook om hem/haar op duurzame wijze helpen beter “leren leren”. Aangezien leren hoogst individueel is zie ik hierin voornamelijk de toegevoegde waarde die ik zou kunnen betekenen als bijlesgever. Deze uitdaging zal mijn eigen motivatie betekenen.
Mijn aanpak
Ik zou de leermethodiek op een voorafgaande analyse van de door de school opgelegde vereisten willen baseren. Op welk niveau wordt de lat gelegd? Hoe kan ik als bijlesgever en uitgaande van dit gegeven het specifiek leerplan uitdenken en opbouwen, alsook dit concreet maken voor de lerende. Tevens dien ik mij af te vragen waarom de student tot dan moeite heeft ervaren met de leerstof. Hoe kan ik als bijlesgever enigszins bijdragen aan het remediëren van een bepaalde oorzaak? Anderzijds ben ik overtuigd dat het leerproces dient als een verrijkende én interessante belevenis door de student te worden ervaren zodat zijn/haar motivatie verder aangescherpt wordt. Een positieve sfeer creëren lijkt mij een onontbeerlijke voorwaarde. De ambitie van de bijlesgever ten opzicht van de onderwijsactiviteit moet zijn om deze in zekere zin “memorabel” te maken. Inhoudelijk kan men best focussen op de grote vragen. Aangezien de tijd voor de bijlessen beperkt is, zal de bijlesgever zich concentreren op de belangrijke vragen en grote kerninzichten, en niet op onbelangrijke details. Misschien is het precies dat tekort inzake “begrip in de diepte” die totdan de belemmering vormde voor de student om te slagen.
Opleiding
Diploma 1: Master Ingenieur aan Koninklijke Militaire School
Diploma 2: Bachelor Economie aan Université Catholique de Louvain
Diploma 3: Master Toegepaste wiskunde aan Vrije Universiteit Brussel
Diploma 4: Master Management aan Vrije Universiteit Brussel
Bijles voor deze vakken
- Statistiek
- Economie
- Toelatingsproef-geneeskunde
- Wiskunde
- Accounting & finance
- Frans