Brasschaat, België

Bachelor

Educatieve secundair onderwijs geschiedenis - project algemene vakken, Karel de Grote Hogeschool

Lynn

Als net afgestuurde leerkracht geschiedenis - project algemene vakken, wil ik mij de komende jaren graag nog verdiepen in actuele thema's. Daarom schakel ik momenteel naar de masteropleiding gender en diversiteit. Tegelijkertijd wil ik ook graag bezig blijven met lesgeven en jongeren helpen. Als student heb ik al veel jobs gedaan, denk maar aan werken in een supermarkt, het sportpaleis, duizenden uren babysitten, etc. Na het behalen van mijn diploma, waarvoor ik heel wat uren stage heb afgelegd, lijkt het me boeiend en leerrijk om mijn opgedane kennis en vaardigheden nuttig te gebruiken.

Motivatie

Lesgeven is heel dankbaar, omdat ik anderen kan verder helpen met mijn eigen kennis en kunde. Ik leer jongeren iets bij, geef hen nieuwe inzichten of vaardigheden. Wat is er mooier dan dat? Leerlingen gaan er vaak vanuit dat als iets moeizaams gaat, ze het nooit zullen kunnen. Niets is echter minder waar; als ik vertrek vanuit de talenten van de jongeren, kunnen ze vaak meer bereiken dan ze zelf denken. Ik gaf regelmatig mijn eigen leerlingen bijles op woensdagnamiddagen of tijdens de middagpauze. Dit was steeds in kleine groepjes of zelfs één op één, wat goed is om de beginsituatie van de leerlingen te kunnen inschatten en de les echt op hen af te stemmen.

Mijn aanpak

Wat enorm belangrijk is, is de beginsituatie van mijn leerlingen. Wat kunnen ze al? Wat vinden ze interessant? Wat vinden ze moeilijk? Wat zijn de struikelblokken? Hoe studeren ze? Erna begin ik een les meestal met een leuke teaser, een koppeling naar de leefwereld van de jongere om dan verder te gaan naar het corpus van de les. Hier ga ik bijna altijd uit van het principe: onbewust onbekwaam, bewust onbekwaam, bewust bekwaam, onbewust bekwaam. Tussentijdse vastzettingen zijn een must, evenals een vastzetting op het einde van de les. Deze vastzetting hoeft niet altijd saai te gebeuren, maar kan ook in de vorm van een quiz, een spel, een andere leuke werkvorm. Variatie vind ik hier echt 'key'.

Opleiding

Diploma 1: Bachelor Educatieve secundair onderwijs geschiedenis - project algemene vakken aan Karel de Grote Hogeschool

Bijles voor deze vakken

Basisschool: Basisonderwijs, Maatschappijleer

Powerpoint, Studiebegeleiding, Word

Bachelor: Geschiedenis

Er ging even iets mis! We zijn op de hoogte en werken aan een oplossing.