Ledeberg, België
Master
Klinische Psychologie, Universiteit Gent
Gescreende bijlesgever
Iris
Na het behalen van een master in de Klinische Psychologie in 2017 en een aansluitend lerarendiploma in 2018 was een logische volgende stap het onderwijs. Ik startte mijn carrière als leerlingenbegeleider in het deeltijds onderwijs. Hierbij lag de focus voornamelijk op het opvolgen van de schoolloopbaan, schoolverzuim, (studie)motivatie en psychisch welzijn. Dit ging gepaard met intensieve individuele trajecten waarbij ik inspeelde op de noden van de leerling (lessen aanpassen aan specifieke noden zoals autisme, leerstoornissen, huiswerkbegeleiding, samenwerken met de context, ...). Na twee jaar veranderde ik naar een job als ondersteuner in het secundair onderwijs. Hierbij kon ik mijn ervaring verder inzetten voor leerlingen, maar kon ik ook meer leerkrachten gaan coachen. Ik ging meer vakspecifiek gaan werken, hielp leerlingen met vakken en hield hierbij steeds rekening met de noden van de leerling. Gedurende deze 4 jaar werkte ik steeds met leerlingen tussen 12 en 21 jaar. Dat maakt dat ik mijn lesgeven ook kan aanpassen naargelang de leeftijd.
Motivatie
Ik merk dat de verwachtingen in onze maatschappij hoog zijn, en zowel leerlingen als scholen steeds moeilijker kunnen volgen. Ik geef graag bijles omdat ik graag met jongeren werk. Voor mij is een leerkracht meer dan iemand die les geeft, het is een mentor die een veilige en stimulerende leeromgeving aanbiedt. Inhoudelijk kennis vergaren is belangrijk, en samen met de student aan de slag gaan tot hij/zij het begrijpt is geweldig. Maar ook een luisterend oor kunnen bieden, meehelpen inzake planning, leren studeren en motivatie is iets wat me energie geeft. Ik geef graag bijles, niet alleen omdat ik vakspecifieke kennis wil bijbrengen, maar omdat ik ook graag vaardigheden versterk die vakoverschrijdend zijn.
Mijn aanpak
We vertrekken altijd vanuit de noden van de leerling. Dit kan inhoudelijk zijn (bv. moeite met Nederlands) maar ook op andere vlakken zoals concentratie, motivatie, planning ... Elke les is natuurlijk anders, maar een algehele kapstok is: 1) inchecken 2) korte herhaling van vorige les(sen) en aftoetsen of er nog vragen zijn 3) aanbrengen van nieuwe leerstof 4) toetsing of alles begrepen is 5) afsluiten van de les. Ik vind het ook belangrijk om met verschillende didactische werkvormen aan de slag te gaan (indien mogelijk). Mijn voornaamste troef is dat ik graag inzet op de sterktes van de leerling en motivatie.
Opleiding
Diploma 1: Master Klinische Psychologie aan Universiteit Gent
Diploma 2: Master Licentiaat secundair onderwijs aan Universiteit Gent
Bijles voor deze vakken
Tweede graad: Huiswerkbegeleiding, Maatschappijleer, Nederlands NT2
Thesis-scriptiebegeleiding
Bachelor: Studiebegeleiding